Friday 12 February 2010

International Craft Day at Women Club, UoE.

Semalam aku pergi ke Women Club. Seperti biasa, kalau ada acara2 menarik ni, akak tak akan lepaskan peluang mengikutinya. Ni dah kali ke 2 aku join International Craft Day ni kat Women Club. Yang lepas aku pergi tahun 2002. International Craft ni menghimpunkan hasil kraftangan dari seluruh dunia (ayat aku ni, siap menghimpunkan, hahahaha). Tapi memang pun, sebab semalam banyak benda aku belajar pasal kraftangan dari luar negara. Ada dari China, South Korea, Germany, Jepun, Mexico, Venezuela, Russia, Switzerland dan juga dari Scotland (dan Malaysia - ni aku punya). Dari kain, patung, pinggan, mangkuk, kayu, besi, batu, tanduk, benang, air sampailah ke periuk belanga. Semuanya unik dan menarik belaka. Dan ada kisah menarik dari setiap hasil kraftangan negara ni semua. Semua gambar aku ambik, nanti aku nak hasilkan satu buku mengenai hasil kraftangan negara2 ini. Nantikan buku ku itu di pasaran. Hahahahaha.... Layan aje lah gambar2 ni ok....

ni dari negara Scotland.... patung ni berusia sebaya dengan tuannya... tapi aku tak tahu pulak umurnya... yang pasti udah veterannnnnnnn.... hahahahaha

yang ni dari Russia.... kain yang di buat utk tutup kepala sebab sejuk.... dia org pakai macam pakai tudung......

yang ni cuba teka dari mana??? hahahha..... habis kain batik aku jadi bahan.... hahahaha.....


yang ni pulak dari Germany..... dia kata ni toys yang paling famous dan paling mahal kat sana sebab di perbuat dari tangan (hand made lagik.....)... jangan hidup malam2 patung ni udah ler....

ni dari China.... tapak kasut.. ada maksud tapak kasut ni, pasal pasangan suami isteri... hahahaha.... nak tahu detail, tunggu dan beli buku aku nanti... hahahaha....

sebelah aku punya ni, dari South Korea.... baju kebangsaan negara dia orang... dia pakai waktu hari raya dan kenduri kendara.....

ni pulak dari Russia...... apron, dulang, teko dan macam2 lagilah....


ni South Korea lagi.... banyak plak aku letak gambar dari South Korea ni....


ni dari Mexico.... ada selipar yg diperbuat dari kulit kayu, penyangkut tuala hasil mengait, periuk belanga yang khas utk buat kek jagung (bukan sebarang periuk tu, ok)... hahahaha... dan rantai2 diperbuat dari batu (boleh buat baling anjing time kecemasan...) hahahaha....


ni i tengah posing hasil kraftangan Malaysia.... bukan main dia orang sibuk nak pakai kain batik aku ni....

lihat lah model kain batik aku.....

aku posing dengan geng2 women club.....
ada banyak lagi, tapi aku letih dah upload picture.... nak tahu lebih lanjut, jangan lupa beli buku aku yer... keluaran hangat tahun 2010 ini.... ada dalam pelbagai bahasa.... hahahahaha......

No comments: